floornaaroeganda.reismee.nl

Gewoon een dagje in Oeganda!

Zo.... vandaag is wel weer even een blogje waard!

Vanmorgen ging om 7 uur de wekker, want wij werden om 8 uur in de kerk verwacht voor de weekopening... prima, maar best wel een beetje vroeg! Vanmorgen was voor mij de vierde keer in de kerk en het blijft iedere keer weer indrukwekkend! Wat bijzonder hoeveel hoop deze mensen en vooral ook de kinderen uit het geloof halen!

Na de kerkdienst op naar de klas! De juf wordt steeds opener naar mij en de kinderen gaan mij ook steeds meer zien als "teacher" en ze komen met steeds meer vragen en opmerkingen naar mij toe... super leuk en fijn om te merken! In de ochtend beetje nagekeken en rondjes gelopen om de kinderen te helpen en te stimuleren om aan het werk te blijven, want dat vinden sommigen nog wel erg lastig! Wat de kids ook heel leuk vinden is een complimentje in hun schrift als zij hun werk hebben gedaan... "Goed gedaan" met voor de jongens een smiley erbij en voor de meisjes een bloemetje! Voor mij een kleine moeite, maar voor de kis iets groots... want een compliment krijgen zij hier eigenlijk bijna nooit.

Rond 1 uur was het lunchpauze en wij (Sharon, Emmy, Monique, Mirjam, Jaap en ik) hadden op het project bij het winkeltje Rolex (een soort wrap met een omelet, tomaat en ui) besteld... een echt Oegandees gerecht en ook nog eens super lekker!

Om kwart voor 2 ging de bel weer en ik had met de juf afgesproken dat ik voor zou lezen uit Jip en Janneke (wel in het Engels natuurlijk) en de kids een Takkie dropje zou laten proeven... zo gezegd, zo gedaan! Het verhaaltje ging over het pasgeboren neefje van Janneke die volgens Jip op een varken lijkt... de kids vonden het hilarisch! Na het verhaaltje de kids het dropje gegeven en toen was het smullen! Ze vonden het smaken naar medicijnen... naar hoestdrank bleek toen ik verder ging vragen! De rest van de middag weer wat nagekeken en de kids geholpen... behalve met Luganda... daar snap ik als Nederlander natuurlijk helemaal niks van! Lijkt wel een fantasie taal... Maar wel leuk om te horen!

Na schooltijd de kinderen nog even geholpen met hun huiswerk buiten op een stenen randje op het schoolplein. Ik verbaasde mij echt hoe weinig de kinderen eigenlijk echt weten.. ze schrijven alles over van het bord en er worden allemaal standaard zinnen in geprogrammeerd, maar wanneer je door gaat vragen of de vraag op een andere manier aan hen stelt, snappen ze er helemaal niks van! Ik dacht eerst dat ze aan het dollen waren met mij, maar helaas bleek dat niet de waarheid te zijn! Ik moest ongeveer alles voor hen spellen en hen helpen met het zoeken naar de antwoorden!

Vervolgens heb ik nog even met wat kids buiten gespeeld; wat klapspelletjes gedaan etc. En zou ik om 6 uur worden opgehaald om naar het vliegveld te gaan om mama daar op te halen! De rest zou om half 6 worden opgehaald door een andere taxi om naar de bioscoop te gaan in de stad! Rond half 6 kwam "mijn" taxichauffeur Moses naar mij toe en stelde mij teleur dat ik niet meekon naar het vliegveld, want er was geen plek meer! Dat was echt wel even een baalmomentje! Maar geluk bij een ongeluk... nu kon ik wel mee naar de bioscoop (wat ik heeeeel graag wilde hier! Gewoon om te kijken hoe het hier allemaal in zijn werk gaat).

Bij de bioscoop aangekomen, stond mij weer een teleurstelling te wachten... de zaal was uitverkocht! De andere meiden hadden wel al tickets gekocht, maar omdat ik niet mee zou gaan, was er geen ticket voor mij en kon ik dus niet mee... Toen gingen de radertjes in mijn hoofd draaien en besloot ik dan maar alleen naar een andere film (Trolls) te gaan! Nadat we allemaal wat lekkers hadden gekocht, gingen we naar boven en ging de rest alvast naar de zaal en moest ik nog een halfuurtje wachten! Nog even een cappuccino gehaald en het wachten kon beginnen! Ineens kwam Sharon uit de zaal en zei dat er 1 van de andere meiden uit het andere huis ziek was en dis niet meegekomen was naar de bioscoop! Ik had dus super geluk en kon alsnog maar de film... WAT EEN BIJZONDERE FILM! Heel heftig, maar o zo mooi! In maart 2017 komt hij pas in Nederland in de bioscoop uitecht iedereen moet hem gaan kijken! Je ziet er echt het leven van hier... de film heet trouwens "Queen of Katwe" en gaat over een jong meisje, uit een van de krottenwijken in Oeganda, die de schaakkoningin van Afrika wordt.


Rond 22 uur was de film afgelopen en werden wij weer opgehaald en naar huis gebracht.

Daarna begonnen de gezonde en blije spanningen op te spelen, want mijn mama zou deze avond komen! En om 00.30 uur was het dan eindelijk zover! Na 2.5 week een dikke knuffel geven aan mijn lieve mama! Ook nog een gedicht en een lekkere zak kruidnoten gekregen van Sinterklaas (mijn lieve vriendje Mark). Even met z'n allen gezellig nog wat gedronken en mijn mama het huis laten zien en hup naar bed!

Reacties

Reacties

papa

Hi Oeggie,

Zo zie je maar als denkt dat dingen niet gebeuren..... gebeurt het toch....
Wanneer die film in Nederland komt kan jij hem mooi promoten...als teacher Queen.

have fun and enjoy wijffie xje

Maudy en Peter

Hi Floor Wat leuk wat je allemaal mee maakt en wat leuk dat de kinderen zo gek op je zijn. Snappen wij je bent ook een geweldige lieve juf . Het is heel leuk om je avonturen te lezen hoe het daar allemaal gaat echt bijzonder. We
volgen je op de voet en nog heel veel plezier en geniet ervan . Dikke knuffel van ons . En Mark in Nederland nog effe volhouden ze komt alweer snel thuis!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood