floornaaroeganda.reismee.nl

Eerste dag in Oeganda!

Na een onrustige en korte nacht (veel wakker en keiharde regenbuien.... ja ja... ik moet weer precies midden in het regenseizoen naar Oeganda, Haha) ging om 7 uur de wekker! Gezellig even met z'n viertjes ontbijten (2 geroosterde boterhammen mer pure chocopasta en een kopje thee) en Monique, Sharon en Emmy gingen naar hun project en ik zou om 10 uur opgehaald worden door Ritah (Oegandeze coördinator vanuit Doingoood) om kennis te maken met de stad Kampala.... Dat werd 10.45 uur... geen punt, ik heb ten slotte toch ook een beetje vakantie... relax and take it easy is het motto in Oeganda!

Toen Ritah aangekomen was, hebben we eerst een tijdje zitten kletsen over wat Doingoood voor een organisatie is en wat zij voor goed werk doen hier in Afrakia, wat ik graag zou willen doen en wat de planning is van vandaag! Vervolgens heb ik kennis gemaakt met de Oegandeze directeuren van het project... best een beetje spannend, hihi! Toen ik vertelde dat ik graag met de kleintjes wilde werken in het onderwijs konden we direct wel even kennismaken met de klas P2 (P1 zijn de kleinste en P6 de grootste van de Primary school) en juf. Dat was best een beetje een awkward moment... maar ook wel leuk... ik kwam de klas binnen en alle kinderen gingen staan en zeiden in koor: "welcome in our class, our visitor". Hierna heb ik mij even heel kort voorgesteld aan de juf en de kinderen en toen moesten we er echt aan gaan geloven.... in de stromende regen op de boda boda (populair vervoersmiddel in Oeganda; een soort brommer die gebruit wordt als taxi)...... :-(

Gelukkig kwamen we de taxichauffeur tegen die mij ook heeft opgehaald van het vliegveld en hij vond het onverantwoord om ons op de boda boda te laten gaan, dus zou hij ons wegbrengen naar The Mainroad en vanaf daar zouden we met de Matatu (een busje dat gebruikt wordt als taxi) verdergaan. Zo gezegd, zo gedaan! Echter was de weg zo nat en glibberig dat we zelfs met de auto gingen glijden en drie verschillende wegen moesten proberen... maar drie keer is scheepsrecht en uiteindelijk veilig en wel aangekomen bij The Mainroad. Daar de matatu gepakt naar het winkelcentrum... wat een chaos is het in het verkeer... iedereen schiet maar links en rechts langs elkaar heen en doet maar wat... maar eigenlijk is het echt niet met woorden te omschrijven wat er allemaal gebeurd! Je bent in ieder geval heeeeel blij als je veilig aankomt op de juiste bestemming :-) Eenmaal bij het winkelcentrum aangekomen, gingen we geld pinnen... 300.000 Oegandeze Shillings... voelde mij toch een soort van miljonair met zoveel geld op zak (ookal heeft het maar een waarde van ongeveer €90)! Vervolgens Oegandeze simkaart aangeschaft (ja ja nu hoor ik er pas echt bij xD) en even naar de supermarkt geweest... Nu maar weer op naar "huis" (gelukkig was het weer een stuk opgeknapt) met de matatu en (nu moest ik er echt aan geloven) de boda boda... spannend! Wat een ervaring is dat...... echt niet met woorden te omschrijven, maar dat ik blij was weer veilig "thuis" te zijn, was een feit!

's Avonds zouden we gaan eten met alle vrijwilligers van Doingoood op dit moment in Oeganda in een mediteraans resaturant in de stad.... dus eerst weer met de boda boda en de matatu en als afsluiter nog een stukje op de boda boda. Helaas stond er een enorme file. Na 19.00 uur vindt Doingoood het niet meer verantwoord om op de boda boda te gaan, omdat het dan al donker is en druk op de weg ect. Maar we moesten wel... nou we hebben het geweten.... levensgevaarlijk.... ik dacht echt "dit is het moment om dag te zeggen"... met 50km/h kris kras door het verkeer in de files etc..... WAT een ervaring, dit ga ik niet snel weer vergeten! Onderweg elkaar nog kwijtgeraakt en was ik in m'n eentje over..... uiteindelijk elkaar gelukkig weer teruggevonden toen we bijna bij het restaurant waren! Daar konden we even lekker uitrusten en langzaamaan alle adrenaline weer laten zakken! Gezellig gekletst met iedereen en rond 00.00 uur weer richting "huis" gegaan, maar dit keer veilig met de taxi!

Kortom, het was een zeer drukke dag met mega veel indrukken? Dus........

Oogjes dicht en snaveltjes toe... slaap lekker!

Reacties

Reacties

Marcel

Hoi hoi stoere Floor! Wat een gaaf verhaal en wat een indrukken voor jou zo de afgelopen dagen????. Goed te lezen dat je weer veilig op je lokatie terug bent gekomen. Zo ben je al weer een 2 dagen in Oeganda en vliegt de tijd voorbij. Hopelijk kan je komende weken jou doinggood thing op gaan pakken en wie weet kan je jouw kennis gaan delen met de kids daar, Als je over 6 weekjes weer terug komt hoop ik echt dat je je ding hebt kunnen doen. Voor nu welterusten en lees je verhalen wel als je iets geplaatst hebt.

XX Veel plezeier

Cynthia

Nou Floortje ik denk dat ik je niet meer hoor klagen over het verkeer hier in delft als je terug bent haha

Slaaplekker xxxxxx

Papa

Tis daar echt een andere wereld....blijf heel en droog....truste wijffie in je klammoe xje ????

Edith

Wauw Floor, wat een avontuur! Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood