floornaaroeganda.reismee.nl

Waar ga ik naartoe? en wat ga ik precies doen?

Waarom een LifeTime-Experience?

Toen ik in oktober 2012 met mijn moeder en Sjors in Zuid-Afrika op rondreis/vakantie was, kwam voor het eerst het gevoel dat het mij super leuk, leerzaam en goed leek om een keer aan de andere kant van de wereld kansarme kinderen te helpen. Na die vakantie hebben mijn moeder en ik gekeken om samen vrijwilligerswerk te gaan doen, maar die krijgt helaas niet zo'n lange tijd vrij van haar werk. Daarna heb ik een hele tijd dat gevoel weggestopt en mij vooral gericht op school en zo. Toen ik in 2014 op de pabo kwam in Dordrecht, kwam mij ter oren dat je in het 3e leerjaar 3 maanden naar Malawi kon om daar stage te lopen. Dat leek mij een fantastische ervaring. Helaas ben ik alleen nooit in het 3e leerjaar aangekomen en ben ik helaas gestopt met de pabo. Toch bleef het gevoel dat ik het heel graag wilde doen. Toen ik 's morgens op 5 maart op Facebook keek, kwam er ineens een tof 'voorgesteld bericht' voorbij, namelijk het 'Kinderproject' in Oeganda. Direct dacht ik: Dit is wat ik wil doen! Toen heb ik daarna direct de koe bij de horens gevat.

Waar ga ik naartoe?

In Oeganda, aan de rand van (de hoofdstad) Kampala, in een prachtig groen landschap vind je dit veelzijdige, inspirerende kinderproject. Dit project wordt geleid door de christelijke hulpverleningsorganisatie.Stichting Kinderhulp Afrikadie omziet naar de meest kwetsbare kinderen in Oeganda, de weeskinderen. Het kinderproject voorziet deze kinderen van onderdak, onderwijs, medische zorg en sociaal maatschappelijke begeleiding.

Het project beschikt over een uniek opleidingscentrum waar kinderen (6-18 jaar) zowel basisonderwijs als vervolgonderwijs kunnen volgen. Een verplicht onderdeel van het vervolgonderwijs is het ‘ambachtsonderwijs’. Hier leren de jongeren vaardigheden zoals metselen, houtbewerking, elektra en voor de meisjes is er naailes.

Ook beschikt het project over 40 computers waarop de kinderen les krijgen in computervaardigheden.

Het project beschikt daarnaast over een eigen kliniek waar een tandarts, een arts, verloskundigen en verpleegkundigen werkzaam zijn.

Kortom, een zeer veelzijdig project waar vrijwilligers heel erg veel kunnen betekenen op allerlei gebieden.

Wat ga ik daar doen?

Ik zal mij in Oeganda het meest bezighouden met de taken die horen bij het onderwijs voor de kinderen. Hierbij moet je vooral denken aan:

v Assisteren in de klassen bij de lessen; zowel bij basisonderwijs als bij voortgezet onderwijs

v Geven van Engels en rekenen

v Bijles geven (vooral lezen) met kinderen die een achterstand hebben

v Huiswerkbegeleiding

v Sport- en spel activiteiten organiseren en ondernemen in de vrije tijd

v Meehelpen bij de ambachtsvakken, theorie en praktijk

v Computerlessen geven

Reacties

Reacties

Carine

Leuk Floor om te zien hoe enthousaist je bent en dat wij je straks kunnen volgen, succes met je voorbereidingen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood